Hvis du har en hjemmeside, leder du hele tiden efter nye måder at få flere besøgende. Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvordan man nemmere kan få flere besøgende uden at bruge en masse penge på reklame på andre hjemmesider. Her kan du læse, hvad du selv kan gøre.
Lær linkbuilding at kende
At promovere sig selv online behøver faktisk ikke at være så kompliceret igen. Hvis du ved, hvad du laver, så kan du faktisk også selv gøre det for billige penge. Et af de vigtigste redskaber til at promovere sig selv online er linkbuilding og søgemaskineoptimering. Gennem brug af links kan du gøre dig selv mere synlig for søgemaskiner som Google. Det vil betyde, at du vil dukke hurtigere op, når folk søger på søgeord, der er relevante for din hjemmeside.
Lær Googles parametre at kende
Både søgemaskineoptimering og linkbuilding handler om at blive Google favoritter, så du bliver valgt først, når folk søger på relevante ord. Du kender måske selv, at når du søger på noget, så kommer der millioner af resultater, men du klikker sjældent videre til anden side på Google. Hvis din hjemmeside er gemt andre steder end første side, er det begrænset, hvor mange der finder netop din hjemmeside, selvom folk bruger dine søgeord. For at fremme din placering på Google, skal du lære parametrene at kende. De parametre kan blandt andet være, hvor mange der deler din hjemmeside på Facebook, men det kan også være, hvis dit søgeord er blevet brugt i titlen på dit oplæg.
Pas på med dårlige links
Selvom Google elsker, når du bruger links på din hjemmeside, så er det ikke alt, som de kan lide. Google er kæmpestor, og kan se gennem meget. Så links til spam eller købte links er noget som kan gøre, at Google vil komme dig længere tilbage i køen. Du skal tænke på, at Google gerne vil give sine brugere de bedste resultater, så hvis den mistænker spam hos din hjemmeside, vil du komme længere tilbage i køen.
Sådan laver du gode links
Gode links er reelle links. Det er links, som du selv har brugt, fordi de var relevante for din virksomhed, men også hvis andre linker til dig af samme grunde. Det kan også være PR-links, hvor der er et samarbejde mellem forskellige virksomheder. Du kan også arbejde på at lave et bedre skelet på din egen hjemmeside. Hvis du er god til at referere til dine andre oplæg, vil din hjemmeside være nemmere at finde rundt på og virke mere sammenhængende, hvilket Google også kan lide. Hvis du har skrevet en opskrift på din hjemmeside og nævner, at rødvinssauce passer godt til retten, så kan du linke til din egen opskrift på rødvinssauce, så det er nemt for læseren at finde den. For at holde teksten flot og letlæselig er hyperlinks især et vigtigt redskab. Med hyperlinks vedhæfter du et link til ét eller flere ord, så du ikke behøver at skrive selve linket i dit oplæg.