123y

De seneste år er sundhedsbølgen skyllet ind over landet og fitnesscentrene er blevet fyldt op med sundhedshigende danskere. Hvis du er en af dem, der desværre lidt for ofte bliver hjemme fra træning, så kommer der her et par gode grunde til at styrketræning er værd at komme op af sofaen for. Det kan nemlig være svært at komme i gang med træningen. Både hvis du starter fra ny eller hvis du har holdt en lang pause.

En idé kan være at aftale med en ven at I skal træne sammen, så er det nemmere at komme af sted eller have en fast dag om ugen dedikeret til træning.

4 gode grunde til at styrketræne

  • Hvis du vil tabe et par kilo
    Styrke og konditionstræning kan sammen med en sund og nærende kost, hjælpe dig med at komme af med et par ekstra kilo.
  • Hvis du vil have markerede muskler
    Vil du have markerede arme eller ben? Så er styrketræning vejen frem.
  • Hvis du vil have et frirum til hjernen
    Træning giver dig mulighed for at slå hjernen fra og ikke tænke på ens stressede hverdag og alle de arbejdsopgaver der ligger og venter både derhjemme og på arbejdet.
  • Hvis du vil have mere energi i hverdagen
    Efter træning sover kroppen bedre fordi den har været aktiv, hvilket betyder at du også er mere frisk om morgenen. Derfor kan træning give mere overskud i hverdagen.

Gode råd til din træning

Der er mange grunde til at træne, men inden man går i gang er det vigtigt ikke at tro på alle myter og træningsfænomener man læser om. En generel fingerregel er at det er godt at træne hele kroppen og ikke kun fokusere på nogle enkelte områder, man gerne vil forbedre. Hvis du vil have gode tips til din træning, er der flere råd, du kan følge for at få mere ud af din indsats i fitnesscenteret – Læs mere her.

mænd og fitness

Det er sjovere at træne med andre

Selvom du ikke spiller håndbold eller fodbold, kan styrketræning sagtens være en social aktivitet. Tag en af gutterne under armen og start med at træne sammen. Udover at det er er nemmere ikke at aflyse træningen på grund af aftalen med din ven, så er der mange øvelser, hvor I kan hjælpe hinanden. Ved bænkpres er det godt at have en makker til at spotte stangen og I kan motivere hinanden til at få mere vægt på. Ellers er spinning- og styrketræningshold en effektiv måde at få trænet sammen med andre på – og her står instruktøren for at motivere og presse en til at yde mere.

Bliv ved med at træne- også selv om motivationen mangler

Alles træningsmotivation går op og ned, men i stedet for at stoppe helt med træningen, kan man sadle om og prøve en ny træningsform eller skære ned på hyppigheden af træningen. Om du vælger at kombinere din styrketræning med konditionstræning som cykling eller løb, eller skifte alt efter sæsonen, så er der kun fordele ved at træne. Og husk på at lidt træning altid er bedre end ingen træning overhovedet.