Erhvervslivet ville langt fra være det samme uden internettet – ikke mindst uden Google. I dag spiller firmaet en intet mindre end gigantisk rolle for, hvordan virksomheder markedsfører sig, i indland som i udland.
I 2023 er det nærmest utænkeligt at starte en virksomhed uden at tænke i online markedsføring. Vi orienterer os mod en lang række produkter og brands på nettet, og derfor kan det give store gevinster at have en god online tilstedeværelse.
I denne forbindelse spiller Google en fuldstændig uundgåelig rolle. Det er derfor helt almindeligt, at kendskab til søgemaskinen og dens kriterier for godt indhold, er en vigtig del af markedsføringens strategi.
En magtfuld søgemaskine
Der findes selvfølgelig andre søgemaskiner end Google, men de er bare langt fra lige så benyttet. I dag bruger stort set alle Google til at fremsøge diverse produkter og services. Det gør den til en utrolig magtfuld søgemaskine, som spiller en stor rolle for, hvordan virksomheder markedsfører sig.
Eftersom danskerne i høj grad bruger nettet til at finde frem til virksomheder og produkter, er det nemlig helt essentielt, at man ligger godt i søgemaskinen. På den måde kan kunder og brugere finde én, så man kan få trafik til siden og forhåbentlig gøre et salg.
Netop derfor er det også helt nødvendigt, at man gør nogle tiltag for at blive belønnet med en god placering i søgemaskinen. Det gør man ved at lave indhold, der lever op til Googles kvalitetskriterier. Dermed er Google altså slet ikke til at komme uden om, når man skal markedsføre sin virksomhed.
Succes i søgemaskinen er succes i forretningen
I mange tilfælde vil det forholde sig sådan, at succes i søgemaskinen også er succes i forretningen. Ligger man højt oppe på Google, er man nemlig synlig for brugerne, man vil sandsynligvis få flere klik til siden, og chancen for en konvertering er langt større.
Derfor giver det som oftest et godt afkast at sætte sig ind i søgemaskinen og dens kriterier for godt indhold. Det kræver imidlertid et dedikeret arbejde, eftersom Google jævnligt opdaterer disse kriterier og foretager ændringer. God online markedsføring kræver altså, at man konstant er på tæerne og holder øjnene åbne.
På den måde kan man lave den bedst mulige SEO-strategi. SEO er kort for Search Engine Optimization og betegner processen med at optimere indholdet, så det lever op til søgemaskinens krav. SEO er tre bogstaver, der er helt uundgåelige i forbindelse med online markedsføring i 2023, og de er sikkert heller ikke gået din næse forbi. De har nemlig relevans, uanset om éns virksomhed kredser om “sjove voksenting“, cykler, tøj, tech eller noget helt femte.